Historie og god energi fra mosen
Få fingrene dybt ned i et dansk industrieventyr, der fortæller om både Anden Verdenskrig, brandkatastrofer og tørvefolkenes fattige dagligdag i uisolerede træhytter med is på vaskefadene om vinteren. På Stenvad Mosebrug kan I røre ved tørvene, besøge en tørvearbejderbolig og træde i de krumryggede tørvegraveres dybe fodspor, mens I får historien fortalt – lige dér hvor den fandt sted. Tag med smalsporsbanen ud mod mosen, få svar på hvad en tørvetriller egentlig er, eller se de mange finurlige metoder, man brugte for at få brændsel ud af den våde mose. Stenvad Mosebrug blev grundlagt på opfindsomhed, nøjsomhed og arbejdsomhed – og lever som videre i dag som den multinationale virksomhed Pindstrup.
Egnstæppet
To år tog det en stor gruppe kvinder under ledelse af væveren Annie Bang Sørensen at færdiggøre egnstæppet, som nu har fået en central placering på Stenvad Mosebrugscenter.
Tæppet består af lutter små sammenvævede motiver med egnshistorisk indhold i en slags tidslinie fra stenalderen til vore dages Norddjurs. Alle de næsten 200 motiver er tegnet ned til mindste detalje af tegneren Rebecca Bang Sørensen. Tæppet blev færdigt i juni 2005.
Inspirationen til motiverne er hentet i egnens historie og var tegnet på papir, der hang bag trenden. I en specialbygget ramme blev trenden sat op, og langsomt men støt voksede motivet frem fra bunden.
Annie Bang har skrevet en bog om de historier, der knytter sig til motiverne på egnstæppet. Bogen udkom lige før jul 2006 og kan købes på Stenvad Mosebrugscenter.
Tørvebanen
Den gamle smalsporede jernbane fra tørveproduktionens storhedstid er intakt og istandsat ud til kanten af mosen, en strækning på ca. 2,5 km.
Et renoveret lokomotiv trækker nu turisterne i specielle personvogne ud i naturen.
Vi ser jævnligt traner og kronvildt på turen ud og tilbage.
Museet råder over i alt tre lokomotiver. De to stammer fra Pedershaab Maskinfabrik og er renoveret af ansatte på mosebrugsprojektet.
Det tredje, der er rødt og rummer en Ford A motor fra 1928, er meget nedslidt og bruges kun ved særlige lejligheder.
Det fik i 2003-2004 påbygget en original gasgenerator fra 2. Verdenskrig, og kører nu med brænde som energikilde.
Ombygningen af toget blev foretaget af “Mosefolket” på Stenvad Mosebrugscenter.
Der er lavet en video af Kjeld Jensen om et besøg – se den her